Dobór między kawą ziarnistą oraz kawą mieloną jest mniej więcej taki tak wybór między herbatką liściastą, a taką woreczkowaną. Co będzie w środku? W sumie nie wiadomo, powinniśmy opierać się na wiadomości, którą daje nam producent. W jaki sposób więc dokonać optymalnego pod kątem wymagań wyboru?
kawa robusta
Kawa ziarnista – zalety
W kawie w ziarnach dłużej konserwowany jest aromat. Wskutek tego, jeśli decydujemy się na droższą mieszkankę kaw (Arabica i Robusta w zestawieniu 3:1) oraz zamierzamy z tej mieszanki korzystać przez dłuższy czas, wybór jest prosty – kawa ziarnista. Aromat tego rodzaju kawy wydziela się przy każdym mieleniu obojętnie od tego, czy używamy to mielenia:
• Młynka manualnego
• Młynka automatycznego
W zależności od sposobu mielenia pozyskujemy kawę o przeróżnych wartościach. I tak dla mielenia mechanicznego znacznie lepsze są mieszanki arabica i robusta, zaś dla mielenie manualnego o wiele lepiej sprawdzi się sama arabica. Sytuacja ma się totalnie inaczej w przypadku mielenia z użyciem doświadczonego młynka zainstalowanego w automacie ciśnieniowym. W takim wypadku mechanika scalona z delikatnością powoduje, że nawet najbardziej doborowy rodzaj kawy nie traci na wartości wskutek użycia zaawansowanych technik pod ciśnieniem i zachowania szczególnej temperatury mielenia.
Kawa mielona – walory
Kawa mielona jest oszałamiającą opcją, jeśli nie mamy młynka do kawy ani nie używamy ekspresu ciśnieniowego, ale nadal zależy nam na solidnej jakościowo kawie. Wówczas najszybszym sposobem jej uzyskania jest kupno kawy mielonej. Nadaje się ona również na przygotowanie kawy zalewanej (takiej potrzebującej zaparzania) jak i do użycia w ekspresach automatycznych-przelewowych, gdzie wystarczy jedynie dosypać zmielonej kompozycji i po kilku minutach móc rozkoszować się wyśmienitą kawą.
W doborze dobrej jakościowo kawy, zawsze pomoże nam etykieta, na jakiej w świetle krajowego prawa, powinna odnaleźć się cała lista składników towaru i sposób ich wykorzystania. Zawsze kierujmy się naturalnie zwartością pudełka z kawą, a nie marką, które wielokrotnie może nas zmylić.